CHEP, Unilever i Biedronka demonstrują praktyczny wymiar zrównoważonego rozwoju podczas II Webinaru Lean&Green

CHEP, Unilever i Biedronka demonstrują praktyczny wymiar zrównoważonego  rozwoju podczas II Webinaru Lean&Green

Po roku współpracy w ramach programu trójka gigantów zaprezentowała swoje biznesowe i środowiskowe osiągnięcia

  Wobec postępujących zmian klimatycznych wiele firm na świecie podejmuje działania zmierzające do ograniczenia emisji CO2 w sposób poddający się weryfikacji
i  systemowej analizie. Taki też jest cel programu Lean&Green zrzeszającego ponad 600 firm w 14 krajach w Europie - budować platformę współpracy, dokonywać
oceny, analizować i nagradzać działania pro-ekologiczne członk
ów w oparciu
o usystematyzowane i przejrzyste kryteria.

 Dostawca rozwiązań logistycznych - firma CHEP wspólnie z siecią Biedronka ­- największą  firmą handlową w kraju oraz firmą Unilever - światowym gigantem sektora FMCG, jako członkowie i pierwsi uczestnicy programu w Polsce zaprezentowali wyniki swojej rocznej współpracy w ramach Lean&Green podczas Webinaru, który odbył się 20 października.

 Punktem wyjścia dla współpracy było zdefiniowanie synergii w sieciach dystrybucyjnych partnerów. Dzięki kompleksowej analizie danych nt. milionów ruchów paletowych na terenie Polski firma CHEP optymalizuje, skraca i proponuje współdzielenie tras przewozowych między podmiotami. Firmy mogą też planować pełne wykorzystywanie przestrzeni ładunkowej w samochodach dostawczych - bez „pustych przebiegów” i marnującego się miejsca. Ograniczanie nadmiarowych kilometrów w sposób bezpośredni przekłada się na ograniczoną emisję CO2 i jest doskonałym przykładem na pogodzenie pro-ekologicznych rozwiązań
z rentownością biznesową.

 Promowana przez Unilever wizja zrównoważonego stylu życia dla każdego determinuje  szereg działań na rzecz ograniczenia emisji CO2. Porównując lata 2020 i 2021 -  firma osiągnęła 15% redukcję w obszarze dystrybucji. W ramach samej tylko współpracy z CHEP (wykorzystywanie wspólnych centrów serwisowych, pooling palet) Unilever zmniejszył emisję dwutlenku węgla o 2 462 013 kg, oszczędzając 14,000 nadmiarowych kilometrów.

 „Dla naszej firmy program oznacz nowe możliwości współpracy z partnerami - mówi Jerzy Glinkowski, Head of Supply Chain Poland and Baltics, Unilever - Poprzez wspólne inicjatywy jesteśmy w stanie spełnić oczekiwania konsumentów dotyczące jak największej redukcji  śladu węglowego końcowego produktu. Działania zmierzające do znacznej redukcji emisji CO2 to wymierne korzyści dla planety, obniżenie kosztów w ramach naszej działalności, a także aspekt przewagi konkurencyjnej”.

 

Struktura logistyczna sieci Biedronka składa się z ponad 1200 naczep, pokonujących rocznie ponad 152 miliony kilometrów, co wiąże się z emisją CO2 na poziomie ok. 100 tys. ton. Taka skala działalności nadaje proekologicznym inicjatywom sieci szczególnej wagi. W kontekście założonej na pierwszym poziomie programu Lean&Green 20% redukcji emisji CO2 oznacza to realne korzyści środowiskowe. Największą, bo aż 250-procentową dynamikę wzrostową (lata 2020-2021) w generowanych oszczędnościach środowiskowych odnotowano
w obszarze tzw. backhaulingu (ponowne zapełnianie przestrzeni ładunkowej samochodów powracających). Obecne wspólne wysiłki przy optymalizowaniu procesów załadunkowych
w ramach współpracy z CHEP zaowocowało ograniczeniem emisji CO2 o 70.8 ton oraz zredukowaniem pustych przebiegów o 53,000 km.

 „W CHEP uważamy, że naszą misją jest budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw pozytywnie oddziałujących na środowisko naturalne” - twierdzi Izabella Maczkowska-Ciborowska - Dyrektor Generalna na Polskę i kraje bałtyckie, CHEP. Jako pionier gospodarki o obiegu zamkniętym i jeden największych operatów logistycznych  firma ustanowiła cel ograniczenia emisji CO2 o 20% w perspektywie roku 2023 w ramach projektu Lean&Green. Z punktu widzenia modelu biznesowego CHEP realizacja założeń Lean&Green przebiega głównie na polu dostawy i odbioru nośników. Stworzony na rzecz programu plan działań to przede wszystkim doskonalenie wspólnego łańcucha dostaw, a więc usprawnianie dostaw i odbiorów właśnie.  Strategiczny wkład w tę optymalizację stanowią projekty związane z otwieraniem, ale i relokacją obecnych Centrów Serwisowych. To także współpraca z kluczowymi klientami przy odbiorze i inspekcji palet oraz współpraca transportowa i ciągłe dążenie do 100%  wypełnienia samochodów.

 „Optymalizacja procesów logistycznych we współpracy z naszymi partnerami pozwala na znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla - mówi Lucyna Bartuzi, Menedżer ds. Procesów Logistycznych sieci Biedronka. Odnotowane przez nasze firmy osiągnięcia prowadzą do minimalizowania wpływu działalności transportowej na środowisko, a wszystko to jest możliwe dzięki wzajemnemu zaufaniu i dzieleniu się wiedzą”.

 ***

CHEP w ramach Grupy Brambles dociera do większej liczby odbiorców z większą liczbą towarów w więcej miejsc niż jakakolwiek inna organizacja na świecie. 330 milionów naszych palet, skrzyń i kontenerów znajduje się w ciągłym ruchu, tworząc niewidzialny rdzeń globalnego łańcucha dostaw. Ciesząc się zaufaniem największych światowych marek, pomagamy w przewozie towarów w sposób bardziej efektywny, zrównoważony i bezpieczny. Jako pionierzy modelu ‘sharing economy’ CHEP stworzył jedno z największych światowych przedsięwzięć logistycznych, bazując na zasadach współdzielenia i wtórnego użytkowania swych nośników-tzw. model „poolingu”. CHEP działa głównie w segmencie produktów szybkozbywalnych (np. produkty spożywcze, AGD i środki higieny osobistej), artykułów świeżych, napojów, a także w branży detalicznej i przemysłowej. Grupa zatrudnia około 12 000 pracowników i dysponuje pulą około 345 milionów palet i pojemników dostępnych w sieci składającej się z ponad 750 centrów serwisowych. Brambles ma swoje siedziby w ponad 60 krajach na świecie. Więcej informacji znajdziesz na www.brambles.com.

 

CHEP w Polsce działa od 21 lat, a z jego systemu korzysta ponad 900 przedsiębiorstw, w tym zarówno firmy polskie, jak i koncerny międzynarodowe. Aktualnie CHEP Polska wydaje rocznie ponad 30 milionów palet swoim klientom oraz odbiera palety z ponad 10 000 punktów dystrybucyjnych. Palety podlegają inspekcji i naprawie w ośmiu centrach serwisowych: Kampinos, Radom, Świętochłowice, Środa Wielkopolska, Bydgoszcz, Niewiadów, Wrocław, Kraków. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.chep.com

 Lean&Green – to program partnerskiej współpracy w łańcuchach dostaw, którego celem jest podnoszenie efektywności operacji logistycznych, a w efekcie ograniczanie emisji CO2.

 

Kontakt dla mediów:
Paweł Bylicki
e-mail: p.bylicki@publicdialog.pl
tel. kom. (+48) 535 055 705

wróć